Spis treści
Kluczowe liczby
- 1 ogólnopolskie badanie świadomości
- 1000+ respondentów biorących udział w badaniu ilościowym
- 15 respondentów w wywiadach
- 1 raport z badania
- 1 materiał z danymi z badania w Onet Rano
- 1 materiał z danymi z badania w Pytanie na Śniadanie
- 1 artykuł z danymi z badania w Pulsie Biznesu
Wyzwanie: Jak zrozumieć potrzeby związane z toaletami publicznymi?
Choć temat toalet publicznych rzadko pojawia się w debacie publicznej, jest on niezwykle istotny dla codziennego komfortu życia wielu grup społecznych. Tematyka bliska tabu, ale podnoszenia świadomości w tym obszarze podjęła się marka WCTron (producent toalet mobilnych), która – w ramach swojej społecznej odpowiedzialności – realizowała kampanię społeczną “Gdzie jest Tron?”.
WCTron, realizując kampanię o ogólnopolskim charakterze, chciał lepiej zrozumieć postawy, doświadczenia i oczekiwania Polek i Polaków wobec toalet publicznych – zarówno stacjonarnych, jak i przenośnych.
WCTron chciał poprzez ogólnopolskie badanie (realizowane na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków) zidentyfikować główne problemy, z jakimi mierzą się użytkownicy toalet w przestrzeni publicznej, w tym osoby z dziećmi czy z niepełnosprawnościami.
Metodologia badania: łączymy dane ilościowe i jakościowe
Aby uzyskać kompleksowy obraz, badanie zostało zrealizowane w dwóch uzupełniających się etapach.
W pierwszym etapie przeprowadzono reprezentatywne badanie ilościowe metodą CAWI na próbie 1017 osób, w którym respondenci odpowiadali na pytania dotyczące m.in. dostępności toalet, ich czystości oraz kwestii odpłatności.
W drugim etapie zrealizowano 15 pogłębionych wywiadów jakościowych z rodzicami dzieci do lat 7 (uznając tę grupę za newralgicznych użytkowników toalet publicznych).
Badacze z zespołu hearts&heads odtworzyli z uczestnikami ich ostatnie doświadczenia korzystania z toalet publicznych, co pozwoliło zidentyfikować nie tylko bariery praktyczne, ale i emocjonalne związane z tym tematem. Dodatkowo przeprowadzono dwie fale badania, dotyczącego świadomości marki WCTron na próbie 1050 osób.

👉 Sprawdź nasze szkolenie
“Psychological safety – czyli każdy (głos) się liczy”
Kluczowe insighty: toalety nadal barierą, szczególnie dla kobiet i rodziców
Wyniki badania nie pozostawiają złudzeń – toalety publiczne w Polsce nadal są dużym wyzwaniem, zarówno pod kątem dostępności, jak i jakości. Aż 72% badanych uważa, że toalet jest za mało, a 65% ma trudności z ich znalezieniem. Szczególnie krytyczne są kobiety i osoby starsze, które częściej wstrzymują potrzeby fizjologiczne lub ograniczają spożycie napojów z obawy przed koniecznością skorzystania z niezadbanej toalety. Z badania wyłonił się także istotny wpływ standardu toalet na decyzje konsumenckie – 72% respondentów chętniej wraca do miejsc, gdzie czekają na nich zadbane toalety. Rodzice małych dzieci często zabierają ze sobą przenośny nocnik lub unikają wychodzenia z domu w obawie przed brakiem odpowiednich toalet.

Jak badanie wsparło kampanię “Gdzie jest Tron” i promocję WCTron?
Wyniki badania stały się ważnym elementem towarzyszącym kampanii społecznej i aplikacji “Gdzie jest Tron?”, której celem jest zwiększanie dostępności i jakości toalet publicznych w Polsce, a także edukacja w zakresie potrzeb użytkowników.
Marka WCTron wykorzystała raport, by dotrzeć do opinii publicznej oraz decydentów i wzbudzić dyskusję o stanie toalet w przestrzeni publicznej. Efektem tego były publikacje w największych mediach, m.in. w programie Onet Rano, w programie „Pytanie na Śniadanie” w TVP2, czy w Pulsie Biznesu, gdzie eksperci omawiali wpływ dostępności toalet na codzienne funkcjonowanie mieszkańców miast.
Kampania i nagłośnienie wyników badania przyczyniły się do wzrostu świadomości marki WCTron oraz wzmocnienia jej wizerunku jako firmy zaangażowanej społecznie.


Łukasz Maźnica – ekonomista, trener Design Thinking, badacz doświadczeń użytkowników z 8-letnim doświadczeniem w badaniach jakościowych i ilościowych.(🙋♂️ Dodaj mnie do znajomych na LinkedIn! )